Oppetid

Webhotelltilbyderen skal ikke bare være rask, den skal også garantere oppetid. Oppetiden bør vare minimum 99,5%. Noen webhotelltilbydere gir deg kompensasjon dersom oppetiden er lavere enn avtalt. Dette kan derimot være vanskelig å påvise ettersom det innebærer at du må ta kontakt.

Trafikk (Båndbredde)

Trafikk vil si mengden bytes overført fra din side til de besøkende. Dersom din gjennomsnittlige side er 100 kb og du får 100 besøkende til dagen kan du enkelt se at du bruker 10 000 kb (10 MB) båndbredde til dagen eller 300 MB i måneden. De fleste nettsteder trenger ikke mer enn 3GB båndbredde per måned. Båndbredde er veldig avhengig av hvor mange bilder og videoer det er på nettstedet. Spesielt videoer tar mye plass og da kan fort flere GB gå med. Blant de store norske webhotelltilbyderene er trafikken vanligvis fri, det vil si at siden din kan motta tilnærmet ubegrenset trafikk uten at det vil ha noen konsekvenser.

Lagringsplass

De fleste nettsteder trenger mindre enn 1 GB lagringsplass. Vær oppmerksom på at du mest sannsynlig ikke trenger mer enn dette, og ikke la dette være en avgjørende faktor når du skal velge webhotell. Denne nettsiden for eksempel er på mindre enn 20 MB. Mange webhotell selskap tilbyr 1 GB og oppover fordi de vet at kunder mest sannsynlig ikke bruker all denne plassen.

Support

Etter å ha prøvd flere webhotell selskap, vet vi hvor viktig support funksjonen er. Noen ganger skjærer det seg og teknisk støtte kan være helt nødvendig. Det er da viktig at du enkelt kan få den hjelpen du trenger. Du vil bli overrasket hvor ofte ting går galt i de mest upassende situasjonene. Selv om mange webhotell leverandører sier de har døgn support, betyr dette ofte i praksis noe helt annet. Et tips er å sende en e-post for da og se hvor lang tid det tar før et svar kommer. Du kan også gjerne komme med et teknisk spørsmål for å «teste» support teamet.

FTP, PHP, Perl CGI-BIN access, SSI, .htaccess, telnet, SSH crontabs

Dersom du betaler for et webhotell, bør du være sikkert på at selskapet tilbyr alle overstående funksjoner. Støtte for FTP gjør at du enkelt kan laste opp alle filene via et FTP program. .htaccess trenger du dersom du ønsker å konfigurere feil-meldinger, sette opp passord eller beskytte enkelte websider. Telnet or SSH tilgang blir brukt til flere ting inkludert å teste CGI scripts og vedlikeholde databaser. CGI-BIN tilgang er nødvendig dersom du ønsker at besøkende skal sende sikre e-post via din side.

SSL (secure server), MySQL og handlevogn

Dersom du ønsker en nettbutikk er det viktig at webhotell tilbyderen støtter overstående funksjoner. Disse fasilitetene involverer ofte en høyere pris. SSL er helt nødvendig dersom du planlegger at kundene skal betale med kredittkort. Du trenger i tillegg også en dedikert IP adresse.

E-post, autosvar, pop3 og epost forwarding

Dersom du har din egen side med et eget domene ønsker du også e-post adresser tilknyttet ditt domenenavn. For eksempel post@dittdomene.no. Det kan også være praktisk med e-post forwarding hvor mail blir sendt videre til en adresse. Autosvar med ett template svar kan også være nyttig, dersom du for eksempel er på ferie.

Kontrollpanel

Dette finner du mange forskjellige navn på hos forskjellige webhotell leverandører. Et kontrollpanel lar deg drive forskjellige funksjoner selv. Et minimum bør være at du kan slette, legge til og forandre epost adresser og diverse passord til disse. Det mest kjente og beste kontrollpanelet er i dag cPanel som er lett og brukervennlig.

Subdomener

For de som ønsker å videreselge webhotell, eller ha flere domenenavn er subdomener en viktig funksjon. Et subdomene kan se slik ut : subdomene.dittnettsted.com

Server

Generelt dersom du ønsker å bruke ASP trenger du et windows basert webhotell. Ellers er vårt råd at du abonnerer på et billigere,mer stabilt Unix system med Apache server. Dersom du ønsker dynamiske nettsider senere kan du alltids skifte til det mer populære PHP dataspråket. En annen fordel med Apache webhotell er at du når som helst kan konfigurere de fleste fasilitetene og funksjonene (feil meldinger, IP blocking) uten å først måtte spørre tilbyderen.

Betaling

Vanligste betalingsmåte er årlig. Du betaler da forskuddsvis leie av plass for ett år, to eller 5 år. Så og si alle norske webhotell selskap har denne ordningen. Månedlig betaling kan allikevel være en fordel dersom du er ukjent med tilbyderen. Ved månedlig betaling kan du enkelt skifte tilbyder dersom du ikke skulle være fornøyd. Dette koster som regel en god del mer på sikt.

Norsk eller internasjonalt webhotell?

De fleste webhotellene og datasentrene ligger i USA som også er verdens største Internett marked. Prisene på webhoteller er også i mange sammenhenger lavere ettersom konkurransen er større. De siste par årene har prisene på norske webhotell allikevel gått betydelig ned, og kan faktisk sammenlignes med utenlandske. Fordelen med et norsk webhotell er at de er lettere å forholde seg til både når det gjelder språk og tilgjengelighet. Det har uansett lite å si om du velger norsk eller utenlandsk server.

Det perfekte webhotell

Et perfekt webhotell eksisterer neppe. I de fleste tilfeller vil du måtte kompensere en funksjon eller en pris over enn annen. Det er også viktig å være klar over at selv om du betaler mye, betyr dette nødvendigvis ikke at webhotell tilbyderen er noe god.